Saya bertudung,Saya OK

Leave a comment

17/08/2013 by Shiela

(Wah tajuk entry tak nak kalah..lulz)

Allison yang berumur 5 tahun pernah tanya aku,
“Why u wear this?” sambil tangan dia tunjuk kat kepala aku..
“Because I want to.” Nak explain pepanjang bukan budak ni paham pun kan.

20130804-193259.jpg
Aku & Allison pada musim luruh yang lepas di Strath Taeiri.

Aku ingat lagi masa aku baru sampai NZ ,naik bas dari Christchurch ke Queenstown, ada la 2 girls ni umur dalam 15-16 tahun ni asyik pandang2. Dorang dok seat belakang driver aku lak second seat belah kiri..Pandang siap toleh belakang .Aku senyum jelah,dorang pun senyum balik.

Sometimes, aku rasa rimas + awkward sesetengah orang pandang pelik sebab aku pakai tudung.Yelah kita tak tau ape yang dalam kepala dorang..Kekadang takut gak kot ada yang Islamophobia atau racist.

Kat NZ nih isu racist memang dorang pandang serius.Pernah jadi kat satu kes masa bulan puasa kat Invercargill, mat saleh dgn sorang taxi driver dari Pakistan.Tapi padan muka mat saleh tu kantoi sebab ada rakam dlm video dan taxi driver tu siap bawak terus gi balai polis..Leh baca kat sini.

Berbalik pada topik,kat bandar2 besar terutamanya yg ramai imigrant dorang tak heran sebab dah terbiasa tengok perempuan bertudung.Kalo kat kawasan luar bandar ni de sesetengah tu memang akan pandang dengan kejakunan sket ..Tapinya kat bandar pun kekadang ada gak yang macam tu.Bila kita perasan dia toleh ke lain.Kekadang ada yang senyum..ada gak yang macam segan2.Entahlah macam2 karenah.Tapi bukan selalu lah..

Cakap pasal tudung ni gak, orang senang cam dari mana..Haaaa..Pernah la aku gi kedai Uncle Benggali dari India nih..Dia tanya aku dari Malaysia ke? Rasanya dah 2-3x gak orang tegur.Maybe sebab style tudung dengan warna kulit orang senang cam. Tapi memang betul la..aku pon kekadang cam orang Msia bila tengok cara dia pakai tudung..Bukan apa kekadang kalo terserempak tengah jalan yang muka macam Melayu tu bukan Melayu pon..Ada Philiphine lah,Maori lah..gituhh..So camtu lah kalo terserempak especially yg pakai tudung bawal memang confirm dari Msia..lulz

Leave a Reply

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 5 other followers

Location : In the middle of nowhere, New Zealand.
Born in Ipoh,Malaysia.Scorpio.James Franco fan girl ❤.
She loves travelling,photography and FOODS!
Currently taking a career break after quit her job in IT at Kuala Lumpur.

Archives

It looks like the WordPress site URL is incorrectly configured. Please check it in your widget settings.

It looks like the WordPress site URL is incorrectly configured. Please check it in your widget settings.

