Lesson #1

Leave a comment

20/03/2014 by Shiela


( Aku tak de idea nak letak tajuk apa)

Dua minggu lepas aku ke klinik untuk medical check up. Petugas kaunter tu tanya sepanjang aku kat NZ ni pernah gi mana-mana pusat perubatan. Maybe dia nak check medical history aku. Aku jawab pernah sekali untuk Xray.Dia macam pelik.

Kemudian doktor pun panggil masuk bilik. Yang pelik style klinik ni doktor lak keluar panggil patient. Bukan nurse ke petugas kaunter yg panggil macam kat Msia..haa gitu..

Selepas buat check up itu ini ,Dr Young pun tanya aku soalan yang sama. Dia pun macam pelik.Aku terangkan kat dia aku pernah dua kali demam sepanjang aku kat NZ tapi aku just ambil ubat dari farmasi..

Aku memang bawak stok ubat2 dari Msia..Cuma ada sekali aku terkena batuk masa winter.Pesen batuk aku lak jenis tak sah kalo tak lebih sebulan.Beli kat farmasi sini sebotol ubat batuk $17.Tskk.

Nasib baik lah ubat batuk tu bagus,tak habis sebotol dah baik.Kalo kat Msia tak sah berulang 2-3 kali ke klinik. Batuk aku ni dah imun dengan ubat batuk Msia kot..

Berbalik pada Dr Young, dia pun cerita la bila aku dah genap 2 tahun kat sini dapat benefit free health care. So tak payah risau lagi pasal medical cost.
Tapi sebab tu lah aku memang ngelak pi klinik. Aku tak sampai 2 tahun kat sini. Kalo tak sekali pergi je mau terbang $50-$70. Pastu kalo datang masa weekend kira lain pulak bayaran dia..Nangiss!

Baru lah sedar dek untung ..kuikui..hujan emas negeri orang..hujan batu bla..bla..bla. Dan aku pernah terbaca kos perubatan di Msia antara yg terendah di dunia..tudiaa..πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘

Bila difikir dari sudut positif, aku mula ambik serius bab kesihatan ni.Kira kat sini aku leh disiplinkan diri bab makan..maklumlah tak de mamak.. makan fast food tu boleh dikira dengan jari kot..dan exercise!

Kalo kat Msia memang tak pantang makan. Exercise jauh sekali..ngelat! Kalo sakit pun ape susah pi klinik company yg bayar. Sini sekali sakit,siap sedia jelah $$$..

Baiklah,rasanya ini saja pelajaran untuk hari ini…

Leave a Reply

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 5 other followers

Location : In the middle of nowhere, New Zealand.
Born in Ipoh,Malaysia.Scorpio.James Franco fan girl ❀.
She loves travelling,photography and FOODS!
Currently taking a career break after quit her job in IT at Kuala Lumpur.

Archives

It looks like the WordPress site URL is incorrectly configured. Please check it in your widget settings.

It looks like the WordPress site URL is incorrectly configured. Please check it in your widget settings.

